Göteborgs-Posten har gått igenom Skolinspektionens rapporter och satt betyg på Göteborgs alla grundskolor. Få har resurser att sätta in för att ge alla elever de kunskaper de enligt lag ska ha när de lämnar skolan och många har blivit allt sämre under de senaste åren.
Undersökningen visar att Nordost skriker efter resurser till skolan, att Angered har exakt två gånger sämre skolor än stadssnittet, men också att det finns tre skolor som visar enastående resultat.
Den bästa skolan i Angered är Trädgårdsgärdesskolan som får det högsta betyget MVG. Det är en liten och trygg skola där alla känner alla, där man har höga förväntningar på eleverna och god måluppfyllelse. Det var en av Göteborgs bästa skolor, men lades ned p.g.a. resursbrist.
Näst bäst i Angered är Bläseboskolan som får betyget VG. Det är en skola där elevernas studieresultat är något under genomsnittet, men där det finns 28 olika modersmål. Eleverna är trygga, trivs i skolmiljön och har studiero. Kravmålen i svenska som andraspråk uppfylls bättre än genomsnittet i riket och skolan är ett föredöme med sitt föräldrainflytande, systematiskt värdegrundsarbete, bra rektor och engagerade pedagoger. Trots det har SDN politikerna beslutat att lägga ner en del av skolans verksamhet.
Samma höga betyg, VG, går till Björsaredsskolan. Det är en F-3 skola som också var planerad för nedläggning, men några av våra SDN politiker hade koppling denna skola och lyckades rädda den. Skolan har 94 elever och visar bättre resultat än riksgenomsnittet. Det är en trygg skola som erbjuder god stämning och studiero.
Frågan varför skolchefen och politiken lägger ned och stryper Angereds bästa skolor kvarstår.
Nedan följer en lista med skolor som enbart har fått betyget godkännt:
- Bergsgårdsskolan, med avsevärt lägre studieresultat än riksgenomsnittet och en kritiserad rektor, men med trygga elever som trivs med kamrater och lärare
- Bergums skola, med stimulerande undervisning, men kritiserad rektor och studieresultat betydligt under riksgenomsnittet
- Emmaskolan, med låga studieresultat, men trygg och tillitsfull atmosfär mellan vuxna och barn och god samverkam mellan lärare
- Eriksboskolan, med lägre studieresultat än riket, men med trygga elever (som ibland bråkar på raster)
- Gunnilseskolan, med studieresultat under genomsnittet i 3:an och något över i 5:an, men med en god stämning i skolan och mestadels trygga elever
- Gårdstensskolan, med oengagerade föräldrar, hög elevfrånvaro och många rektorsbyten
- Hammarkulleskolan, med dåliga, men något förbättrade resultat, men med påtaglig otrygghet bland elever och lärare, med konflikter och kränkningar
- Hjällboskolan, som har god stämning mellan elever och lärare, förbättrade studieresultat tre år i rad, men en kritiserad rektor och dåligt elevinflytande
- Långmosseskolan, med låg måluppfyllelse och en rektor som inte tar ansvar för skolans resultat och kvalitetsarbete
- Nytorpsskolan, där elever kränker varandra, rektorn inte tar ansvar för resultat och kvalitetsarbete och där studieresultaten är under riksgenomsnittet i 9:an
- Rannebergsskolan, med uppgivna och frustrerade lärare och turbulens innan ny rektor kom på plats
- Rävebergets skola, där de flesta läser svenska som andraspråk
- Röseredsskolan, med lågt studieresultat och trygga elever (trots att det inte fanns någon plan mot kränkande behandling) - skolan är nedlagd inför HT2012
- Tretjärnsskolan, med studieresultat under riksgenomsnittet, men bra resultat i svenska som andra språk
- Den kristna Kristinaskolan, med kränkningar och en stökig och orolig miljö
- Vättleskolan, där studieresultatet faller och skolans kvalitet sjunker, där det finns dagliga kränkningar, saknas disciplin, där lärarna upplever att arbetet är tungt, eleverna säger att de löser konflikter utan vuxnas inblandning och där den som skvallrar blir utfryst
- Vetenskapsskolan, där elever blev utsatta för kränkningar och kände otrygghet med vuxna i skolan, där frånvaro inte rapporteras och där få anställda lärare har lärarexamen
- Lövgärdesskolan, som stängdes vid ett par tillfällen under 2010/2011 på grund av abetsmiljöproblem
• 12 fått MVG (varav 1 i Angered)
• 33 fått VG (varav 2 i Angered)
• 109 fått G (varav 14 i Angered)
• 18 fått IG (varav 4 i Angered)
P.g.a. godtycklig bedömning av skolchefen, ansvarslösa politiker, misskötta finanser, minskade antal elever i kommunala skolor, svågerpolitik och skadevållande nedläggningar av två- och reduceringar av tre skolor kommer SDF Angered att gå med oplanerad underskott i årets budget. Det innebär ytteligare stryptag gentemot skolan som i slutändan resulterar i ännu lägre lärartäthet och elevernas fallande studieresultat. Angereds SDN politiker borde söka akut stöd från staden eller använda stadsdelens egna kapital. Problem löses inte med personalneddragningar - lär av Linne!
Källa: GP
Trädgårdsgärdesskolan är redan nedlagd. Vad gäller Nytorpsskolan tycker jag inte att "mer än var tionde elev som i avgångsklassen har tillbringat kortare tid än tre år i Sverige" är ett omdöme. Skulle skolan på något vis ha gjort fel som fått detta elevurval? Det säger något negativt om segregeringen i Göteborgs stad, men det säger inget negativt om Nytorpsskolan. Jag vet att det är ett citat från GP, men det innebär inte att det är rätt att återge det i samma mening som "med elever som kränker varandra", som om dessa två konstateranden på något vis hörde ihop.
SvaraRaderaTack, jag håller med om det och ändrar "mer än var tionde elev som i avgångsklassen har tillbringat kortare tid än tre år i Sverige" till "där elever kränker varandra, rektorn inte tar ansvar för resultat och kvalitetsarbete och där studieresultaten är under riksgenomsnittet i 9:an".
SvaraRaderaResten lämnar jag kvar (till den nyfikne) på GPs webbsida:
- alla elever får inte den ledning och stimulans de behöver
- elevinflytande
- Inget målinriktat arbete för att undvika kränkningar
Tack för det första också.
SvaraRaderaJag missade att både Röseredsskolan och Trädgårdsgärdesskolan redan är nedlagda, men det är noterat nu i texten.