lördag 7 april 2012

Expressbussar kan öka integrationen

Det är dags att börja använda vår kollektivtrafik i arbetet mot segregationen. Genom att lägga nya expressbusslinjer mellan förorterna och centrala Göteborg kommer det att bli enklare för människor att resa runt i sin stad och skapa möjlighet åt fler att studera vid högskolor och universitet, skriver Maath Mahdi och Johan Büser, SSU.

Göteborg är en segregerad stad. Det är ett hinder för såväl social som ekonomisk utveckling för individen och samhället. Det är en nöt som måste knäckas.

För att komma åt segregationen krävs många olika samverkande åtgärder. Till dessa hör en aktiv arbetsmarknadspolitik, omfattande investeringar i blandade bostadsformer samt ett mer inkluderande utbildningssystem. Men det finns även andra reformer som vid sidan av de större välfärdsprogrammen kan göra stor skillnad för individen.

Långa resor
Människor i förorten har långa pendlingsavstånd till centrala Göteborg vilket ytterligare stänger ute dem från resten av samhället. Detta kan vara en av anledningarna till att andelen ungdomar från invandrartäta förorter som studerar på högskola och universitet är lägre jämfört med resten av befolkningen. I dag tar det över en halvtimme att ta spårvagnen från Lövgärdet centrum till Göteborgs innerstad. Till det kommer transporten till och från vagnen plus eventuella förseningar. Det innebär att restiden totalt sett för en student vid Göteborgs Universitet, bosatt i Angered kan röra sig upp mot en hel timme, enkel tur. Det motsvarar en resa mellan Borås och Göteborg.

Därför föreslår SSU Göteborg att det borde införas expressbussar mellan förorterna och Göteborgs centrum. Exempel på detta skulle kunna vara Lövgärdets eller Angered centrum till Järntorget där E45:an och Götatunneln möjliggör en halverad effektiv restid för människor i förorten. Ett lika enkelt som effektivt sätt att öka integrationen i staden.

Minskar de sociala avstånden
Denna mycket enkla åtgärd är långt ifrån att lösa hela problemet med segregationen, men den erbjuder människor större möjlighet att kunna röra sig runt i vår stad och få kontakt med folk från andra samhällsgrupper. Om man minskar restiden mellan olika delar av staden minskar även de sociala avstånden.

Forskare som bland annat Wilkinsson och Pickett pekar på faktumet att om ungdomar från olika socioekonomiska förhållanden får ökade möjligheter att studera på olika skolor ökar integrationen. Detta leder i sin tur till en högre frekvens av högskole- och universitetsstuderande bland individer som kommer från sämre ekonomiska förhållanden. Det vill säga en högre grad av social rörlighet.

Vidare skulle en sådan reform och den ökade rörligheten knyta ihop staden på ett sätt som gör det mer attraktivt för bland annat studenter att flytta till förorten. Med billiga hyror och goda kommunikationer skapas incitament för att bryta segregationen i vår stad.

Göteborg är en vacker stad med ett spännande nöjesliv. För oss är det en självklarhet att förortsborna ska ha samma tillgänglighet till stadens caféer och vardagliga liv som folket i city. På samma sätt ska cityborna lätt kunna ta del av grönsaksmarknaderna och affärerna ute i förorterna.

Ökad tillväxt
Slutligen är vi övertygade om att den ökade rörligheten som denna förändring innebär även kommer leda till ökad konsumtion och tillväxt i både de centrala delarna av staden samt i förorten. Vi måste börja se infrastrukturen som ett viktigt instrument i vår strävan efter en mer inkluderande stad där vi hela tiden finner nya mötesplatser.

Maath Mahdi
styrelseledamot SSU Angered

Johan Büser
distriktsordförande SSU Göteborg

1 kommentar:

  1. Det är skrattretande att tro att detta är anledningen till de enorma problem som vi brottas med i denna stadsdel. Problemet är att vi inte lyckats att upprätta skolor, lägenheter, vård med mera för att ta emot denna befolkning som ofta har grymma trauman i sitt bagage. Detta påverkar en hel generations skolgång. Icke godkända betyg, utslagning innan ens gymnasiet börjat.

    SvaraRadera