Spårvagnarna är ett gissel, ansåg Göteborgs-Postens politiske skribent Abraham Staifo i en ledarkrönika strax före trettonhelgen. Ja, alla göteborgare vet att vagnarna är ett gnissel. Vissa vagnar skapar ett rent öronbedövande oljud i skarpa kurvor. För vissa är det skön musik ändå. För spårvagnshatarna är det en outhärdlig nackdel bland många andra. Spårvagnar splittrar folks åsikter i gilla eller hata. Men de bilister som aldrig åker kollektivt, och därför bara anser att vagnarna är i vägen för bilarna, lämnar vi därhän. Deras åsikter är irrelevanta, i en diskussion om snabbare transporter. Det finns ju knappt någon biltrafik kvar i innersta city. "Kollektivtrafikens själva uppdrag, att ta resenärer från en punkt till en annan inom rimligt tid är en inte så oviktig fråga heller. Och där finns en del att säga om färdmedlen i staden", fortsätter GP-ledaren. Den åsikten är ett understatement. Den är ju hela huvudsaken. För även kollektivresenärer borde få rätt till snabba (och snabbare) resor. Knutpunkterna Drottningtorget och Brunnsparken har redan slagit i kapacitetstaket. I rusningstid stockar sig trafiken ner till samma fart som på hästspårvagnarnas tid.
Detta kaos försöker Göteborgs trafikplanerare nu (tillfälligt?) lindra genom att flytta bort bussarna. Förortsbussar ska om ett år i stället börja köra kring city, längs Nya Allén och slåss om utrymmet med bilarna där. Men den beslutade nya spårvägssträckan från Järntorget till Lilla Torget, som också kunde avlasta några av de värsta propparna, försinkar kommunen själv genom att inte komma till byggskott på Södra älvstranden.
Egentligen borde den nya spårvägen fortsätta fram till Lilla Bommen - då får vi äntligen en fullständig spårring runt city. Men där råder byggstopp minst fram till 2025, eftersom tågtunneln Västlänken och ny älvbro ska byggas först. Våra behov av transporter minskar inte. Kraven på snabbhet lär öka, speciellt om vi och politikerna vill att privatbilismen ska minska.
Göteborg behöver redan nu en ny debatt och nya beslut (ihop med staten) om hur den kollektiva trafiken i innerstaden ska byggas vidare, på 50 års sikt. Vi behöver fler och snabbare spårvagnar. För på förortsbanorna till Bergsjön, Frölunda, Angered och Länsmansgården kan spårvagnar i princip köra lika fort som t-banan i Stockholm. Proppen är i city om människor fortsatt ska vilja åka in och handla där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar