Den sista etappen på väg 45 som ingår i ”BanaVäg i Väst” byggs färdigt – satsningen på väg och järnväg genom Götaälvdalen. Det är 1350 meter väg som ska byggas om och breddas på en sträcka mellan Agnesberg och Bohus.
Den befintliga vägen kommer att breddas genom att den nuvarande mittremsan tas i anspråk. På en sträcka om 200 meter ska överbyggnaden bytas ut. Vägen ska få ny beläggning, nya räcken och ny belysning. Dagvattensystemet ska byggas om och förses med oljeavskiljare och avstängningsluckor. Trafikverket kommer att investera cirka 32 miljoner kronor.
– Vi har byggt flera etapper på BanaVäg i Väst och vi är glada över att få förtroendet att genomföra även den sista etappen i ett vägprojekt som är viktigt för hela Västsverige, säger Svevias regionchef Anders Asp.
Under byggtiden kommer tre körfält att vara farbara och en vägren som ska kunna trafikeras av cykeltrafik och gångare. Byggstarten är planerad till i början av april och allt ska vara klart den sista november 2012, med undantag av sista lagret beläggning.
– Arbetet kommer att genomföras i befintlig trafikmiljö vilket givetvis ställer höga krav på oss och även på förståelse från trafikanterna. Svevia besitter all kompetens inom företaget som är nödvändig för projektet i form av anläggning, beläggning, trafikanordningar och belysning. Så med god planering hoppas vi kunna underlätta så mycket som möjligt för trafikanterna, säger Anders Asp.
Fakta om BanaVäg i Väst
BanaVäg i Väst är utbyggnaden av dubbelspår och fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan. Utbyggnaden sker i 16 deletapper. Målet med utbyggnaden är att öka framkomligheten och säkerheten på sträckan. Också miljön blir en vinnare när mer transporter kan flyttas över på järnväg, och trafiken på vägen får ett jämnare flöde. I dag passerar cirka 30 000 fordon på vägen och omkring 60 gods- och persontåg på järnvägen, varje dygn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar